Recenze: Kateřina Aragonská - Pravá královna

23. dubna 2017 v 14:48 | Bichlička |  RECENZE KNIH
autor: Alison Weir
vydal: BB/art
rok vydání: 2016

Oficiální anotace: V prvním ze série zamýšlených románů o šesti tudorovských královnách představuje historička Alison Weirová Kateřinu Aragonskou.
Fantasticky živý portrét královny Kateřiny Aragonské, první ze šesti žen Jindřicha VIII., bourá mnohé mýty o této hrdé Španělce. Už ji nevykresluje jako jednoznačnou oběť dějinných zvratů. Na stránkách knihy ožívá charismatická, nezlomná, odvážná a milující žena, která na prahu stáří marně bojuje o lásku manžela, budoucnost své jediné dcery a tváří v tvář rodícímu se protestantismu i o jednotu univerzální církve a spojenectví mezi Anglií a Španělskem. Rozvod s králem by znamenal nejen to, že se její dcera stane královským levobočkem, ale i vychýlení jazýčku na vahách moci v neprospěch jejího rodného Španělska a papeže. Jindřich VIII. naopak nutně potřebuje syna a nástupce na trůnu, kterého mu ona ve svém věku už dát nemůže. Děsí jej pomyšlení, co by s Anglií stalo, kdyby zemřel bez mužského dědice - "války růží" mezi rody Lancasterů a Yorků, které zemi pustošily dlouhá desetiletí, ukončil teprve jeho otec Jindřich VII., jímž na anglický trůn nastoupila nová dynastie Tudorovců. Její moc však dosud není pevná. Rozhoří se znovu občanská válka? Jindřich dlouho váhá. Do jeho mocenských úvah se promítá i vášeň, jíž zahořel pro Annu Boleynovou, Kateřininu dvorní dámu, jejíž ambicí je stát se anglickou královnou a která horuje pro církevní reformu. Tak se královský rozvod a touha zajistit zemi nástupnictví stává spouštěčem anglické reformace, neboť papež, držený v šachu Španěly, Jindřichovi rozvod povolit nechce. Ani Kateřina Aragonská se nevzdává, ale na konci života sleduje velké zvraty anglické i evropské politiky už jen z ústraní svého domácího vězení - zapuzená královna. Její tragický příběh nikdy nepřestane fascinovat.

Co říci na začátek - snad to, že v tomto případě se stala anotace natolik vyčerpávající, že nemá smysl se dále pokoušet o shrnutí samotného děje.
A tak jen v jedné větě - ano, kniha se jménem Kateřina Aragonská se skutečně věnuje Kateřině Aragonské, španělské princezně a první manželce Jindřicha VIII.

Co o knize můžu říct - Alison Weir je uznávaná britská historička a spisovatelka a já měla stále špatný pocit z toho, že jsem od ní nic nečetla. Vím, že je její jméno často skloňováno mezi milovníky historických románů, a tak jsem se rozhodla pro svůj soukromí debut s touto autorkou. A neudělala jsem chybu.
Kniha Kateřina Aragonská je velmi obsáhlým životopisem této velké ženy. Snad nikdy jsem si nedokázala představit, jak prožívala svůj osud a snášela rány zasazené jí samotným manželem.
Nejpovedenější na celé knize byl pro mě fakt, že je vyprávěna v er formě, ale z pohledu samotné Kateřiny. Velmi se mi líbilo, že se autorka snažila udržet úzký profil knihy - nelíčila všechny historické a politické události své doby, nesnažila se pojmout všechny pletichy, vztahy a šarvátky - věnovala se čistě Kateřině a způsobu jakým se k ní dostávaly informace hýbající tehdejším světem.
Většina knih, které jsem dosud o Tudorovcích četla, se snažila postihnout právě ono dobové vření a pohled na osud královen zapadal do změti převratů a okolností. Tímto si myslím, že autorčin román vyniká originalitou a přináší i jistý psychologický vhled hlavní hrdinky.

Z dob mých školních let jsme se automaticky učili vyjmenovat všech šest králových manželek a základní strohá data o jejich životě (a případné smrti), ale nic z těchto kronikářských dat nedokáže člověku přiblížit dobu a cítění tehdejšího člověka tak, jako teto román. Už během čtení jsem věděla, že díky geniálně zvolenému stylu náhledu (tzn. autorka píše jen o tom, co viděla a věděla sama Kateřina) se těším na další díly. Už jen narážky na neinformovanost Kateřiny, na podivnou přítomnost Anny Boleynové a na různé milostné eskapády provázející Jindřichův život, mě donutily k tomu netrpělivě vyhlížet díl o Anně Boleynové (a ano, autorka už ho má napsaný :-) ). Ohromně se těším a jsem zvědavá, jak se na stejnou dobu budeme dívat tentokrát z pohledu Anny a jak nám předchozí události budou dávat jiný smysl.

Na závěr tedy - nemůžu říct nic víc, než že knihu z celého srdce doporučuji všem zájemcům o historické romány, o období Tudorovců i čtenářům specializujícím se na životopisné knihy.

Pokud i vás zaujala tato pozoruhodná kniha, objednat jí můžete ZDE.
Moc děkuji serveru Megaknihy.cz za poskytnutí recenzního výtisku.