Recenze: Zlatý syn je pro mě zlatá kniha!

7. srpna 2017 v 12:02 | BICHLIČKA |  RECENZE KNIH
autor: Shilpi Somaya Gowda
rok vydání: 2016
vydal: Práh

Oficiální anotace: Anil Patel je nejstarším a nejnadějnějším synem zámožné rodiny z indické vesnice. Jako první z celé komunity vystuduje univerzitu a odchází na lékařskou stáž do texaského Dallasu, kde svádí boj s tvrdou konkurencí místních elit i s novým prostředím. Po otcově smrti se stane hlavou rodinného klanu a zdědí také roli smírčího soudce pro celou vesnici. Musí zvládnout jak život v nové kultuře a vyčerpávající zaměstnání, tak udržet na dálku staré rodové tradice, jejichž záporné stránky poznává až s odstupem. To vše otřese Anilovou vírou v sebe i ve své schopnosti.
Zatím na indickém venkově Lína, Anilova nejbližší kamarádka z dětství, s vypětím všech sil přežívá v nové rodině, do níž ji přivedl sňatek domluvený rodiči. Hned první den manželství zbaví Línu všech romantických iluzí a kruté týrání a ponižování ze strany manžela i celé jeho rodiny ji nakonec donutí k zoufalému rozhodnutí, kterým na sebe i své rodiče přivolá hanbu a prokletí celé komunity. Třebaže Anil i Lína svádějí každý svůj boj tisíce kilometrů od sebe, jejich životy se ještě jednou protnou - a toto setkání navždy promění Línu, Anila i všechny jejich blízké.

Řekněme si to upřímně - krásná obálka dělá divy. A ve chvíli, kdy jsem listovala eshopem Nakladatelství Práh, Zlatý syn mi vyloženě padl do očka!
A od té chvíle byl už jen krok (nebo spíše pár řádků anotace) k tomu, abych věděla, že tuhle knihu si musím přečíst.

Příběh nás zpočátku zavede do současné indické vesničky. Rodina Patelů obhospodařuje svá políčka, žije v rytmu tradic a tamních zvyků a snaží se podpořit nejstaršího syna, Anila, ve studiu medicíny. Ten se nakonec rozhodne jet na stáž do amerického Dallasu a tajně si spřádá spoustu růžových plánů o tom, jaké to v Americe bude a kde všude se mu tím otevřou dveře. Na příkladě Anila je velmi patrný postoj současné generace nespokojených ambiciózních mladíků, kteří čekají, že za hranicemi udělají takzvanou díru do světa, ale až později zjišťují, že je za tím neskutečné odříkání, obrovský tlak a téměř žádný čas na soukromí.
Na straně druhé sledujeme i osud sousední rodiny s jedinou dcerou, Línou, kterou čeká tradiční domluvený sňatek. Zpočátku vše vypadá ideálně - rodina ženicha je zámožná, souhlasí s vyplaceným věnem a Línin nastávající je pohledný mladík. Jak velké je ale Línino rozčarování, když dorazí na zchátralý statek, kde je nucena otročit a navíc snášet psychické a fyzické týrání od svého muže. Nic není takové, jaké se zdálo být, ale ztrápená novomanželka nemá v rámci tamních tradic moc na výběr. Vše musí vydržet a doufat, že čas obrousí hrany a její muž v ní najde zalíbení.

Celý text je stavěn tak, že se střídá vyprávění ze života Anila a vyprávění o osudech Líny. Vzhledem k tomu, že jsou oba mladí lidé navíc přátelé od dětských let, spojují je vzpomínky i stejné "kulturní podhoubí".
Oba dva navíc stmeluje i jistý pocit vykořeněnosti - Anil zjišťuje, že Amerika není pro padavky a Lína se cítí vyvržená a odtrhnutá od své skutečné rodiny (rozumnějte, od rodičů, které po svatbě nesmí vídat).
A tak nikoho asi ani nepřekvapí, že během Anilových návštěv rodiny v Indii se oba příběhy protnou a gradují až do velkého nečekaného (ne, tohle není ironie) finále.

Během čtení této skvělé knížky jsem si několikrát uvědomila podobnost námětu Zlatého syna a tolik propírané a opěvované Amerikány. Vzhledem k tomu, že jsem druhou zmiňovanou knihu četla nedávno, měla jsem možnost srovnání - obě dvě knihy se zaměřují na rozpor trační společnosti v zemích třetího světa a života v Americe (a obě knihy se lehce kloní k upřednostnění života mimo hektickou náruč USA), obě knihy líčí rozčarování z života "za velkou louží" a zaměřují se na líčení stejného časového úseku z pohledu dvou různých lidí spojených určitou milostnou linkou.
Zlatý syn mi ale nabídl mnohem více - kromě kouzelného indického prostředí, které mi je bližší, se spoustou popisů tradičního jídla (ano, popisy jídla já v knihách miluji a směle tvrdím, že si tím knihu mnohem více "vychutnávám") je děj velmi dynamický a vtáhne vás hned od samého počátku.
Autorka se nespoléhala jen na srovnávání kulturních rozdílností, ale vložila do obou osudů hlavních hrdinů i velmi dramatické okamžiky.
Kniha tudíž nepostrádá na dějovosti a napětí a zároveň vás dokáže nabít i pozitivní energií.
Za mě osobně je Zlatý syn objevem roku a velice ráda si přečtu i autorčinu předchozí knihu, Tajná dcera.