Recenze: Pořád jsem to já

25. října 2017 v 14:22 | Bichlička |  RECENZE KNIH

autor: Lisa Genova
vydal: Práh
rok vydání: 2015

Oficiální anotace: Alice Howlandová je hrdá na to, co v životě dokázala. Ačkoli jí bude teprve padesát, je uznávanou profesorkou kognitivní psychologie na Harvardu a světově proslulou odbornicí v oboru psycholingvistiky, má tři dospělé děti a úspěšného manžela, také známého vědce. Zničehonic se však u ní začne projevovat nezvyklá zapomnětlivost a chvilkové ztráty orientace a do jejího života vstoupí tragická diagnóza časné formy Alzheimerovy choroby.
Nevyhnutelné příznaky počínající demence ji pomalu připravují o osobnost a dříve tak nezávislá a ambiciózní Alice se učí žít přítomnou chvílí. Zatímco dřív stavěla na první místo akademickou kariéru, je najednou nucena přehodnotit nejen svůj vztah s manželem a očekávání týkající se budoucnosti jejích dětí, ale i své představy o tom, kdo je a jaké je její místo v tomhle světě.

Ve chvíli, kdy berete do rukou tuto knihu, nemůžete čekat odpočinkové čtivo. Knihy o Alzheimeru mě dosud míjely, protože jsem se jich možná podvědomě bála a měla k nim přirozený odstup. Ve chvíli, kdy jsem se s touto zákeřnou nemocí setkala osobně, se ve mě ale něco zlomilo a já poznala, že teď už je ten správný čas.

Autorka románu, Lisa Genova, si pro demonstraci dopadu Alzheimerovy choroby nemohla vybrat lepší hlavní hrdinku. Spousta lidí (stejně tak i já) si totiž toto onemocnění spojuje s vysokým věkem a nastupující stařeckou demencí. Bohužel ale tahle potvora může díky vrozeným dispozicím zahájit útok o mnohem dříve. Alice je nadmíru inteligentní žena - je profesorkou na Harvardu a zpočátku má člověk pocit, jako by mluvila portugalsky, protože její myšlenkové pochody jsou určené stejně vzdělaným lidem (nebo alespoň osobám, které se v oboru psychologie vážně orientují, a to já při vší snaze nejsem). O to víc pak ale vynikne šílené tempo postupující nemoci.

Když si Alice šla zaběhat po své oblíbené vycházkové trase, stalo se to poprvé. Ta brovská vlna paniky, kdy nepoznávala známá zákoutí a ztratila pojem o místě, kde se nacházela. A to byl bohužel teprve začátek - zapomínání slov, tváří svých kolegů, zmatenost, dezorientace v čase, návaly paniky i opakování se.

Ze vzdělané ženy se stává tichá myška, která se bojí promluvit, protože v záblescích svého vědomí ví, že by mohla udělat chybu nebo ostudu své rodině. Z ženy plné elánu je hromádka neštěstí a strachu, která až teď poznává, že důležitější než kariéra je rodinná soudržnost.

Kniha jako taková není románem v pravém slova smyslu - má sice začátek a hlavní zápletku, ale vyvrcholení a závěrečné rozuzlení nechává na čtenáři samotném. Klade spoustu otázek, které si ale musíte zodpovědt vy samy. Jak se ke všemu postaví její manžel a děti? Jak moc je pro vysokoškolsky vzdělaného muže reálné, že zůstane po boku dementní ženy? Je správnou volbou nechat se testovat na dědičnost této choroby?

Pořád jsem to já je velmi silná a emotivní kniha, protože popisuje něco, co se může stát komukoliv z nás. Nese poselství o těžké fatální nemoci, ale netradičně se na ní dívá pohledem nemocného. Sondy do mysli postiženého člověka pro mě byly nečekané a velmi smutné. Věřím totiž že nejhorší část nemoci je ta, kdy si plně uvědomujete své bytí, ale víte, že bude rozmetáno.
Všem bez rozdílu bych doporučovala najít si chvilku a věnovat jí této knize, protože vám může otevřít oči v pohledu na Alzheimerovu chorobu i na nemoci jako takové.

Za poskytnutí této knihy moc děkuji Nakladatelství Práh