Recenze: Kavárnička na pobřeží

9. března 2019 v 15:04 | Bichlička |  RECENZE KNIH
autor: Jenny Colgan
rok vydání: 2018
vydal: Argo

Oficiální anotace: Flora žije spokojeně v Londýně a je přesvědčena, že útěk z malého skotského ostrova Mure, kde vyrostla, bylo to nejlepší, co mohla udělat. Pracuje ve velké firmě, má před sebou slibnou kariéru a snad i její šéf, do kterého se bezhlavě zamilovala, si jí jednou všimne. Pracovní cesta však Floru zavede zpět na rodný ostrov, do zanedbaného domu k otci a třem bratrům, kde v každém koutě číhá vzpomínka na maminku. Jednou z nich je i matčin sešit plný receptů, který ve Floře probudí zapomenutou vášeň pro vaření a také jí pomůže naplnit dobrotami malý krámek na pobřeží, jejž má za úkol otevřít. Zprvu trpký návrat otevírá před Florou nové možnosti, poznání sebe sama a přinese snad i vytouženou velkou lásku...

Známe to všichni - kdo někdy neměl nervy na dranc, času pomálu a práci, která vás totálně vysosává. Tohle všechno zažívá v Londýně mladá asistentka právnické firmy, Flora. A aby toho nebylo málo, zamiluje se do svého šéfa - sebestředného, tvrdého a agresivního právníka, kterého viděli naposledy se usmát na vánočním večírku, když mu byli dva roky. Ale ani tady Flořiny trable nekončí. Flora totiž pochází z malého ostrůvku jménem Mure (ve skutečnosti je to smyšlený ostrov na severu Skotska) a před zhruba dvěma léty odsud doslova utekla po pohřbu své matky. Zanechala zde bratry, stárnoucího otce a velkou farmu a řekněme si upřímně, jak to asi může dopadat, když ponecháte hospodářství a hlavně domácnost v rukou čtyř drsných chlápků.

Buď jak buď, Flořin šéf se rozhodne zastupovat vlivného amerického boháče, který má spadeno právě na pozemek na ostrově Mure a kdo jiný by ho zde mohl prezentovat a připravit mu živnou půdu, než rodilá ostrovanka? Flora se tak musí postavit svým kostlivcům ve skříni, své nešťastné lásce a pustit se do práce.

Autorka Jenny Colgan je čtenářům dobře známá svými předešlými romány, ve kterých dokáže kombinovat laskavý humor, krásné prostředí britských ostrovů (sama pochází ze Skotska a ne nadarmo se říká, piš o tom, co dobře znáš), neotřelou romantickou zápletku a nepředvidatelné závěry.
Ač se svou prací řadí mezi spisovatelky píšící pro ženské publikum (převážně, ale samozřejmě, že to není pravidlem), jsou její knihy inteligentní a neoplývají zbytečnou dávkou lacinného sentimentu.
Kavárnička na pobřeží postihuje nelehké období v životě hlavní hrdinky a ačkoliv se může zdát, že mnohdy jsou určité epizody až podezřele klišoidní, většinou z nich Flora (ale hlavně autorka) dokáže se ctí vybruslit.
Na stylu Jenny Colganové mám ráda fakt, ve kterém je hrdinka postavená mezi dva muže, ale já jakožto čtenář si sama nejsem schopna vybrat, kterému fandit. Stále jsem byla v rozporech zda by měla Flora zkusit štěstí se svým nadřízeným anebo zažít románek s tím prima chlapíkem z vedlejšího ostrova. Protože každý má své pro a proti. A možná proto mám knihy od Jenny tak ráda - protože nejsou prvoplánové, ale přesto jsou plné citu.

A proč "Kavárnička", když je Flora právničkou? Ono totiž nejedno štěstí začíná právě v kuchyni a všichni jsme už někdy slyšeli rčení, že láska prochází žaludkem.
Na knize se mi líbily přesahy do sféry mezilidským vztahů (ačkoliv určitá setkání a vyústění už byla trochu přes čáru - viz nejstarší Flořin bratr), ale na druhou stranu závěr byl zbytečně rychlý a spěšně smetený ze stolu. Možná je dobře, že autorka skončila s takovým spěchem, protože Flořině zavedenému vztahu jsem moc šancí nedávala a navíc v situaci, do které se dostala.

Závěrem ale musím říct, že jako knížka určená k odpočinku je Kavárnička na pobřeží to pravé ořechové. Autorka umí a já se moc těším na její další díla, u kterých si budo moct "vypláchnout mozek".

Děkuji e-shopu www.megaknihy.cz za zaslání recenzního výtisku a pokud jsem vás aspoň trochu nalákala, tak neváhejte a podívejte se po knize ZDE